L1000388

Frøslev Træ overtager Moelven Danmark

Konsolidering i den danske træindustri

Frøslev Træ A/S har netop indgået en aftale med Moelven Industrier ASA om overtagelse af koncernens danske aktiviteter inden for distributions- og projektmarkedet. Med købet forøger Frøslev sit omfang med cirka en femtedel og sikrer derudover et endnu bredere sortiment til virksomhedens kunder. Samtidig styrkes projektindsatsen ved overtagelsen. Ifølge administrerende direktør i Frøslev, Martin L. Petersen, skaber overtagelsen spændende synergier for Frøslev-koncernen og dens kunder.

Overtagelsen af Moelven Danmark A/S sker med omgående virkning og betyder, at Frøslev per 1. marts 2022 overtager Moelven Industrier ASAs danske selskab, herunder organisation, lager og aftaler inden for distributions- og projektprodukter, mens Moelven Industrier ASAs salg af industriprodukter indgår i et nyoprettet selskab under den hidtidige ejer:

- Vi glæder os meget over, at vi nu kan dele den gode nyhed. Udover at vi først og fremmest supplerer teamet med kolleger, der har en stærk faglig ekspertise inden for træet, så giver det også meget mening, når vi ser på virksomhedsstrukturerne. I Frøslev har vi i mange år udviklet og forfinet vores distributionskoncept, mens vi først startede med en mere dedikeret projektindsats i 2019 – et skridt, der har vist sig at være blevet taget rigtig godt imod af vores kunder, og som nu fortjener yderligere indsats. Og her er Moelven Danmark længere på projektrejsen, mens de på distributionssiden har brug for et større lager og produktion at trække fra. Timingen er derfor god, og begge dele giver stærke synergier, som nu vil resultere i, at to plus to giver seks, siger Martin L. Petersen, der er ejer og administrerende direktør i Frøslev, og uddyber:

- Med Frøslevs overtagelse af Moelven Danmark bliver vi således én samlet enhed med Frøslev som navn og brand, og sammen vil vi fremover kollektivt kunne tilbyde vores kunder et markant bredere sortiment blandt andet inden for flere produktkategorier i træ og med en højere fleksibilitet i vores samlede leverancer, siger han og bakkes op af Bjarne Hønningstad, der er divisionschef hos Moelven Wood, der ligeledes glæder sig over aftalen:

- Det er selvfølgelig vemodigt at give slip på en del af Moelven-familien, men vi ved, at selskabet er i de bedste hænder. Vi har en stor tro på, at Frøslev har det, der skal til for at videreudvikle og forstærke virksomheden til fremtiden, og vi ser frem til at fortsætte det gode samarbejde med dem fremover.

Det lange perspektiv

Aktuelt oplever Frøslev stor uro på træmarkederne, hvor situationen ændrer sig på noget nær daglig basis. Men på samme måde som dialogen om overtagelsen ikke er opstået fra den ene dag til den anden, så ses der også fortsat frem på den lange bane i forhold til at fremtidssikre virksomheden og Frøslevs evne til fortsat at være relevant for de danske byggecentre og en stærk partner i det danske byggeri – og her spiller konsolideringen en væsentlig rolle.

- Vores syn på fremtidens leverandør af træ indebærer at have den rette bredde i sortimentet, de rette kvaliteter på lager og den kortest mulige leveringstid. Dertil kommer, at vi de senere år har oplevet en stigende interesse for brugen af træ i fremtidens byggeri, og mens der er umiddelbare synergier på den korte bane, så er det ligeledes et skridt med det lange perspektiv for øje, hvor både distributionssalget og projektsalget styrkes, lyder det afslutningsvist fra Martin L. Petersen.

I den nærmeste fremtid vil Frøslev flytte distributionsprodukterne sammen på Frøslevs centrallager.